mandag 22. februar 2010

V for vakker vinter

Ja, jeg syns vi har en flott vinter. Snø og kallt. Sol og tåke som gir gnistrende frostede trær. Så denne uka har jeg valgt en enkel løsning på ukens tema hos Abc-tema og valgt det opplagte - årstiden vi er inne - VINTER.

Vinter på Auli

Dette bildet tok min mann 10. januar i år. Vi trosset godt og vel 20 kuldegrader og gikk en tur på et par kilometer langs veien her. Han skulle absolutt ha kameraet med seg og fikk faktisk tatt noen fine bilder. Selv ble jeg så pass kall i kindene på denne turen at jeg kjente det en stund utover.


Noen uker senere, helt i slutten av januar, så det slik ut ved Buvika brygge i Engerdal kommune. De gamle båtnaustene lå nedtynget av snø i kanten av det frosne vannet. Vi pulset i løssnø for å komme oss ned. Denne dagen lå også temperaturen på rund 20 kalde grader.

Til slutt et par bilder av en noe spesiell vinteraktivitet som denne vinteren har vært svært god for.


Hva passer vel bedre å gå igang med denne vinteren enn et isprosjekt? Soknepresten i Aurskog bygger selvfølgelig ikke hva som helst i is, men en kirke. Kirken er dessuten laget med Aurskog kirke som forbilde. Den kan ses i bakgrunnen (dessverre ikke på mitt bilde her). Som dere ser står det en mann inne i kirka her. Åpningen er så pass høy og bred at det går fint å komme inn, men de fleste voksne må bøye seg litt. Spiret er på høyde med takåsen på bolighuset i vars hage kirka står. Byggingen startet i romjula og i tillegg til presten har noen ungdommer vært ivrige bygningarbeidere. Det har gått med mange liter vann, som er blitt til et stort antall isblokker, som så er murt sammen ved hjelp av issørpe.

Slik ser iskirken ut fra nedsida:


En kald og vakker vinter har gitt mulighet til å bygge denne kirka, som vil forsvinne når våren etter hvert kommer.

Flere løsninger på ukens bokstav finner du hos Abc-tema her.

6 kommentarer:

TorAa sa...

Fantastiske bilder.
Virkelig smart å ta med seg kamera til tross for vinterkulden.

Tania sa...

Så Vakkert! Særlig bilde nr er fantastisk flott!:-)

Tania sa...

Bilde nr 2!:-)

Anonym sa...

Endelig en til som liker vinteren vi har fått. Nydelig byggverk av is av kirken. Flott V.
Ha en god uke.

Maren sa...

Så utrolig stilig at det bygges en kirke av is! Så utrolig tøft!

Petunia sa...

Jeg er enig med deg at det er vakkert slik det er nå, men litt langdrygt føler jeg. Kan stoppe nå!
Men flotte bilder slik som dette gir det, og den kirken er jeg virkelig imponert over!