torsdag 18. mars 2010

Y for Yosemite Falls

Litt sent, men her kommer mitt innlegg for bokstaven Y hos ABC-tema.

Jeg har jo allerede tidligere vist bilder fra en god kandidat til Y, Yellowstone nasjonalpark (se O for Old Faithful), men på bokstaven Y har jeg valgt å forflytte med sørvestover i USA til en annen nasjonalpark, Yosemite. Den har sitt navn etter en av de store fossene i parken, Yosemite Falls (ja, i flertall!, for det er to fosser). Her ser du både det øvre og nedre fossefallet.


Vi gikk inntil det nedre, og her står jeg ved en gammel nedfallen trestamme med fossen i bakgrunnen:

Vi klatret også oppover langs fossen, og der tok mannen min dette bildet opp mot toppen av det nedre fallet:

I Yosemite Valley er det mange flotte naturopplevelser for envher smak. Vi møtte bjørn på nært hold og så også mange andre dyr i området. Vi badet i elvens iskalde og forfriskende vann. Vi vandret gjennom dalen og nøt synet av de bratte fjellformasjonene med severdigheter som Half Dome og El Capitan, som ikke minst er attraktive for fjellklatrere.

Fler løsninger på bokstaven Y finner du her.

Ingen kommentarer: