tirsdag 26. januar 2010

R for Roma



Ja, etter så mange bokstaver som har fått illustrasjoner fra byen må bokstaven R vies byen Roma.

Etter hvert har jeg vært der fire ganger. To av turene har vært studieturer, den første allerede i studietiden tidlig på 90-tallet. Den andre i fjor vår, sammen med seks kolleger. Bildene i dagens innlegg er tatt i februar 2008, da jeg var der sammen med min mann.

Siden bokstaven nå er R må det være tid for litt om byens historie. Romulus skal ha grunnlagt Roma i 753 f.Kr. i følge hitorikeren Livius. Da Romulus etter en stund oppdaget at stammen hadde underskudd på kinner, initerte han nabostammen, sabinerne, til en fest og bortførte deres kvinner. Selv om de kildene Livius bruker er ren legende, så finnes det bevis for at Roma ble grunnlagt på midten av 700-tallet f.Kr. og at romerne og sabinerne slo seg sammen kort tid etter.

På Palatinerhøyder gjøres det utgravinger for å finne ut mer om Romas første tid.



I følge historiske kilder skal Roma ha blitt styrt av en rekke konger etter Romulus' død og på 600-tallet f. Kr. ble byen erobret av etruskerne. På grunn av deres siste konge, Tarquinius Superbus' depotiske styre ble etruskene fordreet og republikken ble grunnlagt. Man bygde opp et velfungerende samfunn og byen vokste. Man bygde blant annet akvedukter og store templer.
I 44 f.Kr. blir Caesar diktator på livstid etter å ha inntatt Roma. Byens sentrum finner vi på Forum Romanum.



Her lå via Sacra, her bygdes templer til de ulike gudene, her lå basilikaen, her var det økonomiske og religiøse sentrum, her var maktesentret i byen.
Når en krig ble vunnet bygde gjerne seiersherren en ny monumental bygning. Reisingen av en triumfbue var en storslått måte å vise sin seier, sin makt og styrke på.



I Roma finnes flere av dem. Dette er Septimius Severusbuen og den ble reist i 203 e.Kr. for å feire tiårsjubileet for Septimuius Severus' tronbestigelse.

Med kristendommen utbredelse ble etterhvert også Roma en kristen by, keiseren lot seg døpe og kirken med stor K begynte byggingen av det største av alle minnesmerker og maktsentra i byen, Peterskirken.



Her er jeg plassert på Petersplassen foran hovedinngangen til kirken. Herifra ser man ikke det imponerende tårnet, som ellers syns fra de fleste steder i byen.
Hvem er nå her?



Folkemassen står og ser opp mot et av vinduene i et av husene ved siden av kirka.
Der er han!



Pave Benedikt XVI holder sin sedvanlige tale søndag formiddag for folkemassen på Petersplassen. Vi fikk med oss velsignelsen denne dagen.

Kanskje det blir mer fra byen når vi kommer lenger ut i alfabetet?
Neste uka kan jeg love at det blir mer stein, men ganske så annerledes enn storbyen Roma.

Flere løsninger på ukas bokstav finner du hos ABC-tema, her.

3 kommentarer:

Kristin Langnes sa...

Å, så herlig å se og lese. Jeg var i Roma for en del år siden, men legter tilbake. Roma er en fantastisk by og jeg har alltid synes den har vært spennende. Så det å få komme dit, var en stor opplevelse fr meg.

Margareth sa...

Takk ! Dette fikk økt reiselysten min :-) Håper virkelig å få dratt til Roma en dag sammen med min kjære!
Ha en topp uke!

Petunia sa...

Her kunne jeg godt tenkt meg å vandre rundt i dagesvis med kamera. Kommer ikke til å gå tom for motiver der, nei:)